Strategier i betong (okt - des 2023) i NŌUA visningsrom presenterte betongskulpturer av Sverre Gullesen i dialog med arkivbilder av Erling Viksjøs betongarkitektur. Sverre Gullesen har et materialbasert utgangspunkt, og presenterte skulpturer som blir støpt på stedet, der tekstile former fylles med betong. Massens tyngdekraft trekker innholdet nedover i formen, og materialets tetthet i kombinasjon med tørkeprosessen innvirker på skulpturens form og taktilitet. I motsetning til modernismens brutalitet kan Gullesens skulpturer sees som organiske og uttrykksfulle med varierende størrelser, form, farge og materialbruk. Arbeidene er både humoristiske og dominerende, og leker med ideene rundt samfunnsstrukturer, systemer og ideologier som rives i stykker og omarbeides. Sverre Gullesen blander diverse pigmenter og stein i betongen, noe som skaper unike fargekombinasjoner og tekstur. Enkelte skulpturer er delt vertikalt og horisontalt, og presenteres som vegghengte betongplater.
Sammen med Gullesens arbeider ble foto fra Erling Viksjøs vist (Nasjonalmuseets arkiv). Viksjøs bygninger utfordrer manges forestillinger om hva som er stygg og pen arkitektur. Han var nyskapende og hadde et unikt samarbeid med flere kunstnere. Arkivbildene ser på hans utstrakte samarbeid med kunstnere som Carl Nesjar og Pablo Picasso.
Sverre Gullesen har utdannelse fra Ecole Nationale Superieure des Arts Visuels de la Cambre i Brussel og Kunstakademiet i Oslo (KHiO). Han jobber interdisiplinært med performance, skulptur, tekst, installasjon og video. Sammen med Kristian Øverland Dahl og Steinar Haga Kristensen utgjorde han kunstnergruppen D.O.R fra 2006–2015.
NŌUA er en kunstnerdrevet institusjon for foto som samtidskunst. NŌUA ligger i den arktiske kulturbyen Bodø, og holder til i en av de få gjenværende etterkrigstids arkitekturbygg i byen, bygget i 1944-48 av arkitekt Kristof Lange.